Amaranth Nedir?

 Amaranth tahılını ne kadar sıklıkta tüketelim ki kilo verelim?

Amaranth, çoğunlukla geniş yapraklı ve etkileyici şekilde parlak mor veya kırmızı uzun boylu bir bitkidir.

Amaranth ismi Yunanca amarantos, “özü hiç solmayan” ya da “asla solmayan” anlamına gelir. Amaranth hasattan ve kurutmadan sonra da canlılığını korur. Üretilmesi çok kolaydır.
Amarath aslında gerçek bir tahıl değildir. Ancak genel besin maddesi profili tahıllarınkine benzer.

Amaranthın Meksika’da uzun ve renkli bir geçmişi vardır ve Peru’da doğal bir bitki olarak kabul edilir. Aztekler için önemli bir besindir. Aztek imparatoruna yapılan yıllık amerans tahıl harcamaları, kabaca mısır vergilerine eşitti. Aztekler üretip yemenin dışında, aynı zamanda dini uygulamaların bir parçası olarak da amarath tanelerini kullandılar. Birçok tören, amaranth ve balın bir araya getirilmesiyle yapılmış bir tanrı imajının yaratılmasını içerir.   Asla solmayan amaranth bitkisinin tohumları dünyaya yayılırken hem yaprak hem de tahıl olarak Afrika, Hindistan ve Nepal bölgelerinin önemli besin kaynakları haline gelmiştir. Son yirmi yılda, amaranth çok daha fazla sayıda çiftçiye ulaşmıştır ve şu anda Çin, Rusya, Tayland ve Nijerya’nın yanı sıra Meksika ve Güney Amerika’nın bir bölümünde bulunan yerli olmayan pek çok bölgede üretilebiliyor.   Amaranth ekildikten sonra, çok az su ile gelişmeye devam edebilir. Bu nedenle özellikle su kaynaklarının az olduğu Sahra Çölü ve Afrika’da değerli hale gelmiştir.
AMARANTH’IN SAĞLIK İÇİN YARARI

Amaranth başta ve en fazla kalsiyum olmak üzere demir, magnezyum, fosfor ve potasyum bakımından da zengindir. Ayrıca C vitamini içerdiği belgelenen tek tahıldır. Amaranthın sağlıklı bir diyetteki rolü üzerinde yoğunlaşan çalışmalar, bunu diyetinize eklemek için üç önemli nedeni ortaya koymuştur. En önemlisi çok iyi bir protein kaynağıdır. Yaklaşık% 13-14 oranında bulunan protein miktarı amaranthı diğer tahıllardan kolayca ayırır. Birçok tahılda eksik veya önemsiz miktarda bulunan bir aminoasit olan lizin amaranthtaki protein içeriğinin çok büyük bir kısmını kapsar.
Peynir proteini referans olarak alınan araştırmalarda, amaranthtaki proteinin bitkisel ve hayvansal kökenli protein kaynaklarından daha fazla miktarda ve kalitede protein içerdiği bulunmuştur.  Meksika’daki moleküler biyologlar, biyoaktif peptidleri incelemek için yola çıktıklarında amaranth içeriğinde lunasin benzeri peptit varlığı bulmuşlardır.Bu, daha önce soya fasulyesinde tanımlanan ve başta kanser olmak üzere, diyabet, kalp rahatsızlığı ve inme gibi çeşitli kronik hastalıklara eşlik eden komplikasyonları bloke ettiği düşünülen bir peptittir. Amaranth ile ilgili son 14 yılda yapılan çeşitli çalışmalarda kolestrolü düşüren bir tahıl olarak belirlenmiştir. İlk olarak, 1996 yılında Madison’daki Tarım Bakanlığı’nın yaptığı çalışma sonuçlarında, amarathdaki sağlıklı yağın, 6 haftalık tavuklarda toplam kolesterol ve LDL (“kötü”) kolesterolü belirgin bir şekilde azaltabileceği bulunmuştur. Evet, tavuklar için harika bir haber bu, insanlar için de aynı şey geçerli mi? Ontario, Kanada’daki Guelph Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, amaranthın, kolesterol düşürücü özelliklere sahip fitosterol kaynağı olabileceğini buldu. Sadece birkaç yıl sonra, 2007’de Rus araştırmacılar, amaranthın kardiyovasküler hastalıklar (KVH) üzerine etkisini incelerken, hastalar sadece diyetlerinde amaranthın dahil edilmesinden fayda sağlamakla kalmadılar, ayrıca toplam kolesterol, trigliserit, LDL kolestrol miktarlarında da belirgin bir düşüş gördüler.

Son olarak, amaranth glütensizdir. Glutenin fazla miktarda tüketilmesi alerjik reaksiyonlara ve bağırsak problemlerine neden olabileceği gibi otoimmün bir sindirim hastalığı olan Çölyak hastalığında tüketilmemesi gerekir.

Amaranthın artık birçok Güney Amerika ülkesinde sokaklarda çoğunlukla mısır gibi patlatılarak satıldığını görebilirsiniz. Hindistan, Meksika, Nepal ve Peru’da, kahvaltı püresi için geleneksel bir katkı maddesi olarak kullanılmaktadır. Meksika’nın en sevilen yiyeceklerinden birisi dulce de alegria   şekerle veya balla karıştırılan patlamış amaranthdan yapılmış   bir şekerlemedir. Amaranth ayrıca ekmeklerde, muffinlerde, krakerlerde ve kreplerde popüler olarak kullanılmaktadır. Bunların dışında salatalara serpebilir, pilava karıştırabilir veya çorba yapabilirsiniz. Amaranth hazırlamak çok kolay. Suda 15-20 dakika süreyle karıştırmanız yeterli. Hazırlarken ölçünüz 1 fincan amarantha 6 fincan su olmalıdır. Evet, gerçekten çok basit.