Kilo Vermeyi Engelleyen Alışkanlıklar

Kilo vermek için elinden geleni yapmasına rağmen kilo vermemek sıkça görülen bir durumdur. Bazı alışkanlıklar kilo vermemizi engelleyici nitelikte olabilir. İşte kilo vermeyi engelleyen o alışkanlıklardan bazıları.

Hızlı besin tüketimi

Miğdenizden beyninize doydum sinyalinin gelebilmesi için yaklaşık 20 dakika geçmesi gerekiyor. Yemeğe başlayıp ilk lokmayı aldığınızdan itibaren çok hızlı bir şekilde öğününzü tükettiğinizde, besin tüketim miktarınız fala olacak ve yemek sonrasındada çok fazla besin alımı olduğu için doyma sinyalini alamayacaksınız. Bu nedenle yemeğe oturduğunuzda tüketmek istediğiniz tüm besinleri 4 eşit parçaya bölün ve ilk çeyreğini 20 dakikada tüketin. Sonrasında ancak ikinci çeyreği bitirebildiğinizi görüp çok şaşıracaksınız.

Çok fazla diyet ürün tüketmek

Diyet ürünleri daha düşük kalorili oldukları düşünülerek daha fazla tüketirseniz kilo veremezsiniz. Ekmek türevi diyet ürünlerinin (diyet bisküvi, kraker, kepekli galeta, makarna vs) en önemli özelliği posa açısından zengin olmalarıdır. Posa acıkma süresinin uzamasını sağlar, bağırsakların çalışmasını düzenler. Fakat fazla tüketilirse kilo vermeyi engeller. Mesela 1 tabak kepekli makarna ile normal makarna arasındaki fark posa miktarının fazla olmasıdır. Kalorileri aynıdır tıpkı 25 granm normal ekmekle çavdar ekmeği arasındaki fark gibi. Ekmek türevi bazı diyet ürünlerini içinde yapay tatlandırıcı vardır. Örneğin tatlı diyet bisküviler gibi. Aslında bu ürünler diyabetik bireyler için önerilmektedir. Basit şekerin kan şekeri üzeri üzerine olumsuz etkilerini azaltmak için. Yarım paket diyet bisküvi yaklaşık olarak 1 dilim ekmeğe eş değer kalori verir. Fazla tüketimi de dolayısıyla kalori alımını artırı. Yağı azaltılmış süt , yoğurt, peynir gibi ürünler ise evet daha düşük kalorili olabilirler ancak bu besinlerden alınması gereken yağı alamdığınız için yağda eriyen A, D, E, K gibi vitaminlerin kullanımında sorun olurken elzem yağ asitlerinin bir kısmını da vücudunuza alamış olursunuz.

Duygusal atıştırmalar

Canınız sıkılınca ya da moraliniz bozukken canınız sürekli bir şeyler yemek istiyorsa buna bir dur demelisiniz. Eğer böyle bir alışkanlığınız olduğundan kuşkulanıyorsanız acıktığınızda neden yemek yemek istediğinizi iyice düşünün. Gerçekten aç mısınız, en son ne zaman yemek yediniz? Bu soruların yanıtları ışığında acıktığınız sonucuna varıyorsanız muhtemelen duygusal atıştırma huyunuz yoktur.

Susamak

Susadığınızda da bir şeyler atıştırmak istediğiniz hissine kapılabilirsiniz. Öncelikle bir bakın bu gün ne kadar su içtiniz, kaç saattir su içmiyorsunuz. Eğer çok az su içiyorsanız susama hissinizi atıştırma isteği ile karıştırıyor olabilirsiniz. Önce 2 bardak suyu yavaş yavaş için. Çok işe yarayacak

Ya hep ya hiç demek

Sağlıklı beslenmek veya diyet yapmak; yüksek kalorili veya abur cubur niteliğinde hiçbir şeyi ömür boyu yemeyeceğiniz anlamına gelmez. Tabiî ki arada bir çikolata, cips gibi şeyler yiyebilirsiniz. Ama önemli olan beslenmenizde bunların çok az yer tutmasıdır. Eğer bir parça kek yediniz diye tüm sağlıklı beslenme veya diyet düzeninizi “nasıl olsa diyetimi bozdum” diyerek bir kenara bırakıyorsanız bu büyük bir hatadır. Canınızın çektiği şeyden bir parça yiyin, tadını alın ve devam etmeyin. Bir parça çikolata haftalar süren zayıflama çabalarınızı ziyan etmez.

Bol su tüketmemek

Bol su içmek metobolizmayı hızlandırır ve kilo verilmesine yardımcı olur. Metabolizmamızın uygun çalışması için günde 2.5-3 lt su içmeyi bir alışkanlık haline getirmeliyiz.

Psikolojik sorunlar ve aşırı stres

Bu sorunlar ve bu sorunlara yönelik uygulanan tedaviler kilo vermeyi engeller.

Öğünleri atlamak

Metabolizmanın düzenli çalışması için 3 ana, 3 ara öğün yapılması bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Sabah kahvaltısı erken saatte yapılmalı, öğün atlanmamalıdır. Öğün atlamanız beraberinde çok aç olduğunuz için hızlı besin tüketmenize de neden olur.

En Çok Lif İçeren 20 Gıda Hangileridir?

Son dönemlerde popüleritesini arttıran lifli gıdaların sağlık açısından en çok bilinen faydaları; kandaki şeker miktarını düşürmesi, kolesterolü engellemesi, hemoroitlerin oluşumunu ve kolon kanserini engellemesidir. Sağlıklı bir kadının günde alması gereken lif miktarı 25 gram iken, erkeklerde bu miktar en az 35 gram olmalıdır. Lif açısından zengin olan gıdalar:

Kuru Fasulye

Fasulye, içerdiği demir, protein ve potasyumun yanında zengin bir lif kaynağıdır. Birçok kültürün mutfağında kendisine yer bulan fasulye, bizim mutfağımızda da yıllardan beri farklı sunumlarda yerini almaktadır. Her ne kadar insanlarda gaz problemleri yaratması ile ünlü olsa da, hem günlük lif ihtiyacının sağlanması açısından hem diğer bileşenlerinin kalitesi bakımından çok önemli bir gıda maddesidir.

Nohut

Genel olarak iki çeşidi bulunmaktadır: genellikle Amerika’da yetişen açık renkli “kabuli” çeşidi ve hem antioksidan hem de lif kapasitesi daha fazla olan koyu renkli “desi” çeşidi. İlk olarak Ortadoğu ülkelerinde üretilen nohut buradan tüm dünyaya yayılmıştır.

Avokado

Kremsi bir yapıya sahip olan avokado muhteşem bir lif deposudur. Bir yemek kaşığı avokadoda yaklaşık 2 gram kadar, bütün bir avokadoda da ortalama 10 gram lif bulunmaktadır. Avokado aynı zamanda iyi bir tekli ve çoklu doymamış yağ kaynağıdır. Bu yağlar kolesterolü azaltıp kalp hastalıklarının riskini azaltır. Bunun yanında çocukların zihin gelişimlerine destekte bulunur.

Kepekli Makarna

Kolay hazırlanışı nedeniyle çoğumuzun tükettiği makarna, geleneksel kepekli pasta olarak tüketilirse günlük lif ihtiyacının büyük bir kısmını karşılayabilmektedir. Ancak hem günümüzde bulunmasının zorluğu, hem damak tadının zaman içerisinde değişmesi nedeni ile mutfaklardaki yerini büyük oranda kaybetmiş bulunmaktadır.

Bulgur

Geleneksel mutfağımızda sıkça kullanılmakta olan bulgurun bir porsiyonunda yaklaşık 3.5 gram lif bulunmaktadır.

Taze Fasulye

Yaz aylarında genellikle doğu kültüründe sıkça tüketilen taze fasulyenin yaklaşık yarım porsiyonu yaklaşık 11 gram protein ve 9 gram lif içermektedir.

Kepekli Ekmek

Beyaz ekmek ve diğer rafine tahıllar, üretim aşamasında millendiği için taneciklerin kabuk kısımları ayıklanır ve önemli ölçüde lif kaynağını kaybetmiş olur. Ancak kepekli ekmeğin üretim prosesinde kabukların ayrılması süreci olmadığından besleyici olan kabuk kısmı ekmekte kalır ve önemli bir lif kaynağı haline gelir.

Mercimek

Baklagiller familyasının küçük bir bireyi olan mercimek bir tabakta 15.6 gramlık içeriği ile süper bir lif kaynağıdır. Cilalı taş devrinden beri üretilen mercimek aynı zamanda iyi bir protein, B vitamini, demir ve mineral kaynağıdır.

Enginar

Son dönemlerde popülaritesini fazlasıyla arttıran ve tüketimi artan sebzelerden biri olan enginar iyi bir lif kaynağı olmanın yanı sıra karaciğer sağlığı açısından çok faydalı olan silimarin ve antioksidan açısından da çok zengindir. Ortalama bir enginar yaklaşık olarak 10.3 gram lif içermektedir.

Yulaf

Yulaf, beta-glucan olarak adlandırılan özel bir çeşit lif içermektedir. Bu lif çeşidi özellikle çok güçlü bir kolesterolü azaltıcı ve bağışıklık sistemini güçlendiricidir. Yulaf aynı zamanda iyi bir çözünen (kandaki kolesterolü düşürür) ve çözünmeyen (sindirimi kolaylaştıran) lif karışımıdır.

Bezelye

Bezelye, hem pişirilmeden hem de pişirilerek yenilebilen nadide lif kaynaklarından biridir. Çiğ halde tüketilen bezelyede 16.3 gram lif bulunurken bu miktar pişirme sonrasında 8.8 grama inmektedir.

Brokoli

Ülkemizde 2000’li yıllardan sonra market raflarında yer edinen brokoli turpgiller familyasının bir bireyidir. Daha çok kansere karşı koruyucu özelliği ile bilinen brokoli önemli miktarda lif de içermektedir. Bir tabak haşlanmış brokolide yaklaşık olarak 5.1 gram lif bulunmaktadır.

Elma

Söz konusu elma olduğunda, içerdiği sayısız yararlı fitokimyasal yanında lif muhtevası aklımıza bile gelmeyebilir ancak orta büyüklükte bir elmanın yaklaşık 4.4 gram kadar lif içerdiği göz önüne alındığında, diğer tüm yararlarının yanında iyi bir lif kaynağı olduğu sonucu çıkar. Bu noktada dikkat edilmesi gereken şey, yukarıda armut için de belirttiğimiz gibi, elmanın da taze ve kabuğu soyulmadan tüketilmesi gerektiğidir.

Badem

Badem, diğer kuru yemişlerin birçoğunda olduğu gibi, içerdiği yüksek miktarda yararlı yağ ve proteinin yanında, iyi bir lif deposudur. Ancak tüm bunların yanında göz ardı edilmemesi gereken yüksek kalori miktarı gibi önemli bir nokta vardır, o nedenle porsiyon miktarına dikkat edilmelidir. Bir avuç dolusu kadar badem 170 kalorinin yanında 3 gram kadar lif içeriğine sahip olduğundan tüketilecek dengeli bir miktar olarak dikkate alınabilir.

Arpa

Bira ve viskinin temel maddesi olarak bilinen arpa kepek ekmek gibi çok iyi bir lif deposudur. Son dönemlerde yapılan çalışmalar, kahvaltıda arpa tüketen sağlıklı bireylerin diğerlerine göre çok daha az acıktığını göstermiştir.

echo <<
 

EOF;