Protein Gereksinimi

Ana Sayfa / Protein Gereksinimi

Protein gereksinimi nedir?

Proteinler  tüm canlılarda bulunan azot içeren organik moleküllerdir. Büyüme, gelişme, metabolik olaylar için gerekli olan enzim ve hormonların yapısında bulunur ve bu sayede yeni dokuların yapımı ve onarımını sağlar. Proteinler vucudun yapıtaşı bir nevi çimentosudur. Canlılar için hayati öneme sahiptir. Her gün yaşa göre gerekli miktarda proteinin alınması neden önemlidir? Çünkü proteinler yağlar ve karbonhidratlar gibi vücutta fala miktarda depo edilmezler. Büyüme ve gelişme, doku tamiti, metabolik olaylar için sürekli kullanılırlar ve yerine düzenli olarak kaliteli , vücutta biyoyararlılığı iyi protein alımı olmazsa hücreler kendini yenileyemediği ve tamir edemediği için ilerleyen yaşlarda bir çok sağlık sorunu oluşabilir.

Proteinlerin vücutta kullanım oranları bitkisel veya hayvansal kaynaklı olmalarına göre değişmektedir. Anne sütünden sonra en kaliteli tamının vücut tarafından kullanıldığı protein yumurtanın akıdır. Ondan sonra et, balık ve türevleri, sonrasında da süt, yoğurt ve peynir gelir. Biyoyararlık dediğimizde siz 10 gr protein içeren bir besin aldığınıza bunun tamamı vücudunuzda protein ihtiyacını karşılamanız için kullanılmıyor. Protein içeriğine göre besinleri hesaplayıp tükettiğinizde vücut tam olarak hepsini kullanamadığı için yine yetersiz protein tüketimi oluşabiliyor. Bu nedenle protein gereksinimi hesağlanırken tüketilen protein kaynaklarını da göz önünde bulundurmak gerekmektedir.

Normal sağlıklı yetişkinlerde protein gereksinimi  vücut ağırlığının kg başına 0,8 gr proteindir. Yani . 60 kg vücut ağırlığına sahip olan bir bireyin alması gereken günlük protein miktarı 48 gr’dır.

Yeni doğanda protein gereksinimi 1 yıla kadar kg başına 1,5 gr’dır ve bunun büyük bir kısmı zaten anne sütü ile karşılanır. Anne sütü alamayan bebeklerin kaliteli protein kaynakları ile bu ihtiyacının karşılanması büyüme ve gelişme için çok önemlidir. 4 yaştan sonra kg başına 1 gr protein alımı yeterlidir.

Hamilelerde de protein gereksinimi kg başına 1 gr olmalıdır ki bebeğin gelişimi için gereklidir bu miktar. Emziren annenin de süt salınımından dolayı protein ihtiyacı arttığı için alması gereken miktara 20 gr fazladan protein eklemek gerekmektedir. Yani 70 kg vücut ağırlığında olan bir emzikli kadının protein gereksinimini

70×0,8+20 gr= 76 gr olarak belirleyebiliriz.

Protein ihtiyacını tam olarak karşılayabilen ve diğer besin öğelerini de (karbonhidratlar ve yağlar) tam olarak dengeli bir şekilde alabilen bireyler de besin öğesi yetersizlikleri görülme olasılığı azalır.

echo <<
 

EOF;