1 İnce Dilim Ekmek Değişimi

Bu gruptaki her bir besin 15 gr karbonhidrat, 2 gr protein içerir ve ortalama 70 kalori enerji verir.

Buğday, pirinç, mısır, çavdar ve yulaf gibi tahıl taneleri ve bunlardan yapılan un, bulgur, yarma, gevrek ve benzeri ürünler bu grup içinde yer alır.

BESİN ÖLÇÜ MİKTAR
Beyaz Ekmek 1 İnce Dilim 25 gr
Kepek, Çavdar, Yulaf Ekmeği 1 İnce Dilim 25 gr
Kepek, Çavdar, Yulaf Ekmeği 1 İnce Dilim 25 gr
Etimek 2 İnce Dilim 20 gr
Galeta 1 Adet 20 gr
Grissini 2 Adet 20 gr
Diyet Bisküviler 1/2 (yarım) paket 20 gr
Pötübör Bisküvi 3 Adet 18 gr
Kestane 3 Adet 30 gr
Beyaz Keblebi 1/2 (Yarım)Çay Bardağı 20 gr
Haşlanmış Mısır 1/2 (yarım) Orta Boy 80 gr
Patlamış Mısır 1 Su Bardağı 20 gr
Tane Mısır 4 Yemek Kaşığı 30 gr
Patates 1 Orta Boy 90 gr
Simit 1/4 (çeyrek) Adet 25 gr
Yufka 1/4 (çeyrek) Adet 25 gr
Yulaf Ezmesi 2 Yemek Kaşığı 15 gr
Müsli 2 Yemek Kaşığı 15 gr
Mercimek, Tarhana, Şehriye, Yayla Çorbası 1 Kepçe 125 ml
Erişte 2 Yemek Kaşığı 15 gr
Kısır 2 Yemek Kaşığı 15 gr
Kuskus 2 Yemek Kaşığı 15 gr
Makarna 2 Yemek Kaşığı 15 gr
Bulgur Pilavı 2 Yemek Kaşığı 15 gr
Pirinç Pilavı 2 Yemek Kaşığı 15 gr



İçerdiği Önemli Besinler ve Başlıca Görevleri

Tahıl ve tahıl ürünleri vitaminler, mineraller, karbonhidratlar (nişasta, lif) ve diğer besin öğelerini içermeleri nedeniyle sağlık açısından önemli besinlerdir. Tahıllar, protein de içerir. Bu proteinin kalitesi düşük olmakla birlikte kurubaklagiller ya da et, süt, yumurta gibi besinlerle bir arada tüketildiklerinde protein kalitesi arttırılabilir. Tahıllar, ayrıca bir miktar yağ da içerirler. Tahıl tanelerinin yağı vitamin E’ den zengindir. Tahıllarda A vitamini aktivitesi gösteren öğelerle, C vitamini hemen hemen yoktur. Tahıllar B12 dışındaki B grubu vitaminlerinden zengin, özellikle B1 vitaminin (tiamin) en iyi kaynağıdır. Bu vitaminler tahıl tanelerinin çoğunlukla kabuk ve özünde bulunur.Mineraller ve vitaminler bakımından zengindirler. Folik asit, A vitaminin ön öğesi olan beta-karoten, E, C, B2 vitamini, kalsiyum, potasyum, demir, magnezyum, posa ve diğer antioksidan özelliğe sahip bileşiklerden zengindirler.

EKMEK ve TAHIL GRUBU İÇİN ÖNERİLER

  • Tam tahıl ürünlerini tüketin.
  • Tüketilecek miktar bireyin ağırlık ve bedensel çalışma durumuna göre değişir. Az hareketli, şişman bireylere günde 3 ince dilim ekmek (75 g) yeterli iken zayıf bireyler, ağır işte çalışanlar bunun 3-5 katını yiyebilirler.
  • Tam tahıl ürünleri günde 6 porsiyon (6 dilim ekmek veya 3 dilim ekmek, 1 kepçe unlu çorba, 4 yemek kaşığı pilav gibi) tüketilebilir. Ağır işte çalışan ve enerji gereksinimi fazla olanlar bu gruptan daha fazla tüketebilirler.
  • Protein ve vitamin içeriğini arttırmak için diğer besinlerle (kuru baklagiller, süt ve ürünleri) birlikte tüketin.